Pednolino ? Luxtorpeda w Koninie to było coś. Pozdrawiamy Pana Rafała Jóźwiakowskiego 🙂

1939 Na trasie Poznań – Warszawa uruchomiono specjalny pociąg LUX-Torpedę. Trasę do stolicy pokonywał w znakomitym czasie 3h i 8 minut.

Dziś najszybszy czas osiąga pociąg Euro Inter City z wynikiem 2h i 36 min. Lux wyruszał z Poznania o 7:00 a w Warszawie meldował się +- 10:00.

Średnia prędkość pociągu to około 90 km/h, maksymalna 120 km/h. Po drodze zatrzymywał się w Wrześni, Koninie, Kole i Kutnie. Lokomotywę PKP zakupiło w 1933 roku od firmy Austro Daimler Puch. W zakładach H. Cegielskiego ulepszono ją dodając oszczędniejszy i bezpieczniejszy silnik Diesla i zaczęto kopiować w wielu egzemplarzach. Pociąg ten był pomalowany na jasne kolory, wyposażony w 2 przedziały (palący i niepalący). Jednorazowo mógł zabrać 77 pasażerów.

Codziennie obsługiwał 2 kursy do Warszawy i powrotny do Poznania. Można było wyjechać o 7 rano i wrócić na kolację o 18:44. Pociąg był tak doniosłym wydarzeniem, że relacja z jego odjazdu została nagrana na sprzęcie audio (aparatura Neumanna) i nadana w poznańskiej rozgłośni Polskiego.

W roku 1939 sezonowa luxtorpeda relacji Kraków – Krynica pokonywała tę trasę w 3 godziny 28 minut, co obecnie jest tylko marzeniem, mimo że linia jest w całości zelektryfikowana. Natomiast 21 sierpnia uruchomiono ekspresowy pociąg motorowy relacji Poznań – Warszawa – Poznań z czasem przejazdu (tam lub z powrotem) 3 godziny 35 minut przy czterech postojach: Kutno, Koło, Konin i Września. Było to ostatnie zrealizowane połączenie ekspresowe w ramach tworzonej od 1935 roku sieci szybkich połączeń pociągami motorowymi.

Dalsze plany przewidujące uruchomienie składów motorowych z Warszawy do Gdyni planowane na rok 1940 zastopował wybuch II wojny światowej

źródło/czytaj więcej http://xn--lepszypozna-s6b.pl/