Sam nie wiem dlaczego, wąskotorówki zawsze budziły mój podziw i zainteresowane. Za dzieciaka, wiele czasu spędziłem na stacji kolejowej w Zbiersku, gdzie przepiękne ciuchajki ciągnęły przepiękne wagoniki.

Maluteńka kolejeczka, parowozik jak z bajki dla dzieci. I się zaczęło, makiety, domki, drzewka, tunele, zostałem stałym bywalcem Składnicy Harcerskiej, kolekcjonując modele w skali TT.

Jak się okazuje, nie tak dawno temu mieliśmy przebogatą sieć kolejki wąskotorowej, dzisiaj przyjrzeliśmy się trasie Konin – Sompolno.

PROSZĘ WSIADAĆ, DRZWI ZAMYKAĆ… ODJAAAAAAZD 🙂

Dariusz Wilczewski

Zdjęcie źródło: Polonia Maior Orientalis

Linia kolejowa Cegielnia – Sompolno – rozebrana, jednotorowa, wąskotorowa linia kolejowa o długości 24 km, będąca odgałęzieniem linii Jabłonka Słupecka – Wilczyn w kierunku stacji Sompolno.

Linię wybudowano około 1920 roku jako odgałęzienie linii Jabłonka Słupecka – Wilczyn w celu połączenia się z Sompolińską i Kujawską Koleją Dojazdową. Trasa powstała jako jednotorowa linia wąskotorowa o rozstawie szyn 600 mm.

W latach 50. rozstaw szyn poszerzono do 750 mm i tak pozostało do końca jej istnienia. Już około roku 1985, w związku z powstaniem odkrywki Jóźwin IIA KWB Konin , zlikwidowano stację Cegielnia, budując jednocześnie łącznik pozostałej części linii z Anastazewem. Linia przetrwała do około 2001 roku, kiedy to zawieszono regularne połączenia w całym regionie.

W 2012 roku linię poddano całkowitej fizycznej likwidacji.

Przeczytajmy kilka słów o Sompilińskiej Kolei Dojazdowej.

Pierwsze torowiska późniejszej Sompolińskiej Kolei Dojazdowej powstały na przełomie 1911 i 1912 roku. Połączyły one Anastazwo z Gosławicami oraz Wilczynem.

Zostały one wybudowane za sprawą włodarzy cukrowni w Gosławicach, a ich zadaniem było umożliwienie transportu buraków cukrowych.

W czasie I wony światowej wojsko niemieckie rozbudowało kolejkę, przedłużając ją m.in do Konina czy łącząc Sompolno z Kołem. Po zakończeniu działań wojennych kontynuowano budowę, łącząc Sompolno z Anastazewem. W czasie II wojny światowej kolejka wykorzystywana była przez Niemców do transportu zaopatrzenia.

Po wojnie przekuto wszystkie tory na szerokość 750 mm i sieć kolejki wąskotorowej z obszaru Kujaw i Wielkopolski scalono w jeden organ – Kujawskie Koleje Dojazdowe.Na przełomie 1991/1992 roku z Kujawskich Kolei Dojazdowych wyodrębniono trzy samodzielne KD: Gnieźnieńską, Krośniewicką i Sompolińską.

W 1999 roku Dyrekcja Kolei Dojazdowych w Warszawie przydzieliła Sompolińską KD do Poznańskiego Wydziału Dróg Dojazdowych. Na początku 2000 roku, po zmianie prezesa Dyrekcji Kolei Dojazdowych, rozpoczęto przygotowania do likwidacji wszystkich sekcji KD.

W okresie do kwietnia do grudnia 2001 roku zwolniono większość pracowników kolei. Proces ten nie ominął także Sompolińskiej KD, która z końcem 2001 roku zawiesiła wszelkie pociągi planowe.